34,90 zł
24,08 zł
34,90 zł
20,94 zł
Jeśli Bóg istnieje, i jeśli – jak na Boga przystało – jest dobry i wszechmocny, to zło obecne w stworzonym przezeń świecie staje się zagadką, która bezwzględnie domaga się wyjaśnienia.
Czy dobry i zarazem wszechmocny Bóg w ogóle może pozwalać na zło? A jeśli pozwala, to czy na pewno jest dobry, i czy na pewno jest wszechmocny?
Nie ma łatwej odpowiedzi na pytanie o przyczynę zła. Dla tych, którzy wierzą w dobrego i wszechmocnego Boga, znalezienie tej odpowiedzi jest szczególnie trudne. Świat powołany do istnienia przez Stwórcę naznaczony jest bowiem piętnem cierpienia, które stawia pod znakiem zapytania prawdę o Jego dobroci i Jego wszechmocy. Czy jednak Bóg rzeczywiście mógł stworzyć świat bardziej doskonały niż ten, który stworzył? Świat, w którym w ogóle nie byłoby zła? Wiele wskazuje na to, że nie. Ale wcale nie jest oczywiste to, iż uzasadniony jest optymizm Leibniza, który dowodzi, że żyjemy w najlepszym z możliwych światów, i że bez obecnego w nim zła nie byłby to już świat najlepszy.
Dlaczego zło? Czy możliwy jest świat bez zła? Czy Leibniz miał rację, gdy twierdził, że nasz świat jest najlepszym z możliwych? W każdym razie świat bez książki Pabjana byłby odrobinę gorszy. – ks. prof. Michał Heller
34,90 zł
24,08 zł
34,90 zł
20,94 zł
Poczta Polska
15,99 zł
Paczkomat
11,99 zł
Kurier
15,99 zł
Dostawa na terenie UE
100,00 zł
Dostawa poza teren UE
140,00 zł
Poczta Polska (za pobraniem)
18,99 zł
Kurier InPost
19,99 zł
Poczta Polska - Odbiór w Punkcie
15,99 zł
O PRODUKCIE
+
OPRAWA MIĘKKA:
EBOOK:
WYMIARY
+
OPRAWA MIĘKKA:
EBOOK:
SZCZEGÓŁY PUBLIKACJI
+
OPRAWA MIĘKKA:
EBOOK:
OPINIE
+
Gość
Rozpocząłem lekturę z zamiarem szerszej recenzji (kwestie teodycei, a zwłaszcza problem wolna wola – przedwiedza, wszechwiedza i wszechmoc Boga, bardzo mnie interesują), ale już po lekturze doszedłem do wniosku, że krótki i syntetyczny komentarz będzie wystarczający. Jest to przystępne wprowadzenie do chrześcijańskiej teodycei, w którym autor skupia się zwłaszcza na problemie (pochodzenia) zła, podając szereg argumentów, które "usprawiedliwiają" Boga (klasyczne pytanie: "Gdzie był Bóg, gdy działa się tragedia x?"). Zaznacza jednak, że istnienie zła i cierpienia pozostaje (i najprawdopodobniej na zawsze pozostanie) tajemnicą, która może posiadać sens jedynie w wymiarze duchowym (konkretnie: perspektywa wiary). Autor odwołuje się do klasycznych prób rozwiązania problemu zła i cierpienia (m.in. św. Augustyn i św. Tomasz z Akwinu), jak też tych nowszych (m.in. teoria inteligentnego projektu i skrajny kreacjonizm pochodzenia amerykańskiego). Umiejętnie łączy dawne i aktualne perspektywy i wyzwania dla teologii (szczególne ważne wydają się odniesienia do dokonań współczesnej fizyki i kosmologii, a także biologii, zwłaszcza teorii ewolucji). Nakreślony obraz jest włożony w ramy, które pozostawiają pole dla własnych przemyśleń czytelnika. Słowem: książka interesująca, "żywa", którą dobrze się czyta (odnotowałem tylko kilka literówek). "(...) [G]ranice świata najlepszego z możliwych muszą obejmować nie tylko rzeczywistość materialną, do której należą biologiczne ciała podległe cierpieniu, ale również świat ducha, który wymyka się metodzie empirycznej. Ontologia, która nie uwzględnia tej poprawki i postrzega rzeczywistość jedynie przez pryzmat tego, co materialne, nigdy nie będzie w stanie uzasadnić, że świat zawierający w sobie element zła faktycznie może być światem najlepszym z możliwych"